Reisverhalen

Lombok & Gili Eilanden.

Indonesië bestaat uit 13.677 eilanden waarvan er 990 bewoond zijn er worden meer dan 400 talen gesproken maar iedereen spreekt de nationale Indonesische taal (Bahasa). Als er zoveel te zien is blijf je toch niet op 1 eiland plakken?

Na ons bezoek aan Ubud zijn we kris kras door Bali heen gegaan en hebben onderweg nog wat toeristen stops gemaakt bij de Watertempel, de Royal Family Tempel*, de watervallen van Gitgit, een Hotspring in Banjar en we hebben een koffieplantage bezocht om vervolgens helemaal in het noorden aan te komen in een vissersdorpje genaamd Lovina met zijn gitzwarte stranden. De volgende dag stond een lange rit te wachten richting Padang Bai want daar stond de boot te wachten richting Lombok. We maakten gebruik van een goedkope lokale ferry dus werden we weer veelvuldig op de foto gezet. Voor het vermaak draaide ze een film “Titanic” het onzinkbare schip, lekker dan zo midden op zee maar heb toch heerlijk genoten van Leo in zijn jongere jaren. Na 4 uur schommelen kwamen we in het ondertussen pik donkere Lombok aan en we besloten naar Kuta te gaan omdat dat de surfspot is van Indonesië, ikzelf weet waar mijn krachten liggen dus weet ook dat surfen er geen van is en “handdoekje-liggen” daarentegen wel. Ideaal dus!

Lombok is een prachtig eiland dat nog het pure laat zien wat Indonesië te bieden heeft, ieder eiland vertelt zijn eigen verhaal. In Lombok zijn er ongerepte stranden zonder strandbedjes gevuld met dikke witte lichamen, zonder  wolkenkrabbers die het uitzicht versperren. De mensen zijn vriendelijk en willen graag een praatje maken om hun Engels te oefenen. Helaas zal dit allemaal veranderen binnen een jaar of 5 door de komst van een internationale luchthaven met rechtstreekse vluchten vanuit Rusland en Australië. Terwijl de inwoners van Lombok vol trots over hun vliegveld praten weten zij niet dat investeerders uit Dubai en Australië hun grond opkopen en er gehele resorts op gaan bouwen compleet met bars, shops en restaurants. In Indonesië is het namelijk niet verplicht te vertellen over groteske bouwplannen van investeerders want de stem van de lokale bewoners stelt hier niks voor en raakt verloren in het harde geluid van grof geld. Dus geniet nog even van de mooie plaatjes voor dat alles veranderen zal.

De Gili eilanden .

De Gili’s zijn te verdelen in 3 eilanden. Gili Air het eiland het dichtstbij het vaste land ligt, Gili Meno het honeymoon eiland en als laatste Gili Trawangan beter bekend als Gili T het party eiland waar je prachtige duiken kan maken, waar geen gemotoriseerd ver voer is en waar je iedere dag uit je plaat kan gaan op alle soorten drugs dat absoluut niet van je moeder mag.

Vanwege het regenseizoen is het niet altijd mooi weer maar we hadden nog wel redelijk mazzel met het weer. We hebben gesnorkeld met schildpadden en de meest prachtige vissen, hebben gefeest tot in de gloria en een rondje om het eiland gefietst van maar liefst 45 minuten maar we hebben vooral genoten.

Hier kwam na 4 dagen een eind aan en ook ons budget was zo leeg als een Afrikaanse waterput. De terugweg naar Bali was kort gezegd een levende hel in een boot met 5 gruwelijke motoren klapten we de golven over richting het vaste land voor bijna 2 uur zat ik gevangen in het beneden

dek met 15 Koreanen die hun maaginhoud loosden op oorverdovende wijze. De geur en het geluid ging door merg en been al kreeg ik er niet veel van mee ook ik stond weer aan de lopende band van plastic zakjes vullen. Tot ik niet meer kon en de tranen over mijn gezicht rolde van de pijn. Ik heb hardop gebeden dat het moest stoppen. “Geef mij land, geef mij alsjeblieft land, laat mij een schim zien van Bali”. Het mooiste van het alles is dat Menno boven op het dek de tijd van zijn leven had hij voelde zich de “Koning van die de woeste zeeën bedwong”.  Ook deze ervaring zal een plekje krijgen maar een heel kleintje in de hoek van mijn hersenpan naast alle namen van mensen die ik vergeten ben.

7 reacties

• Yori

Lieve Jasmijn!

Wat een leuk stukje! Nu heb ik zelf errrug veel zin om ook op reis te gaan, maar ik zal nog even moeten wachten. Volgend jaar, tijdens mijn master, kan ik drie maanden ergens op de wereld op onderzoek uit! Misschien heb jij nog een goed idee… Nou dat bespreken we zeker als je terug bent!

Tot snel,

Yori

• Dorien

Jij zit niet stil daar! Wat een mooie strandjes! Ik zie het al voor me , jij helemaal groen en geel in de buik van zo’n gammele boot! Je moet er wel wat voor over hebben

Hoop dat je nu voorlopig weer land onder je voeten hebt!

Veel plezier nog dit laatste weekje!!

Dikke kus van Doraa

• Hoi Jasmijn

Dus het klopt, reizen is afzien. Maar levert gelukkig nog steeds fantastisch belevenissen op.
    Wij genieten mee tot bijna het laatste moment, want met je levendige beschrijvingen kan ik die laatste overtocht bijna ruiken. (Nu put ik uit verre herinneringen waar ook ik me de koningin van de zee voelde
    terwijl naast mij diezelfde lopende band draaide) Dank je voor alle mooie ervaringen die we met je mogen en kunnen delen.
    Nog veel plezier en tot in Oeteldonk.
    Leo en Gerry

• Anouk

Hey jaja!!
    Je bent op die foto een keer de grootste haha!!
    Geniet nog even van je laatste dagen en nachten!!
    Voor je het weet is het voorbij!!
    Maar ja dan ben je weer bij ons!! En je hebt ons vreselijk gemist lees ik
    Dus dat komt goed uit!!! Trouwens! Het carnavals idee is rond!!
    Yes… Nog 4 nachtjes en dan is jaja thuis!!!
    Kus noenoe

• Myrtle

Heee Jas!

Weer een heerlijk stuk! En mooi om te lezen hoe jij alles mee maakt en ervaart!!
    Uit het lezen haal ik dat je fantastische dingen mee hebt gemaakt! Die nemen ze je niet meer af!
    Dat je wat zakjes hebt gevuld, geeft mij weer wat voldoening.. Aangezien wij hier maar gewoon doorgaan en jij de wereld over gaat en de mooiste dingen ziet!

Tot snel!
    Kijk uit naar je foto’s en verhalen!!
    Goede reis!!

XXx Myrtle

• babs

owwwwww wat ben ik blij dat je weer terug bent!! Door mijn skivakantie ben ik wat verlaat met het lezen van je verhaal! Maar ik vind het geweldig! Leuk om te lezen over dingen waar ik zelf ook ben geweest en alles dus precies kan plaatsen!! Ik heb zin om binnenkort lekker een theetje met je te drinken en te praten over alle leuke en mooie dingen van indonesie en natuurlijk ook alle dingen in nieuw zeeland waar ik helaas geen weet van heb!
    Dus volgende week gaan we gezellig bij kleppen!!